"Belangrijk voor de nabestaanden is de invoelende manier waarop ze worden bijgestaan."
Monique Kupras, Infinity Uitvaartzorg
“Rouwservice Nederland helpt ons met hoge kwaliteit dienstverlening en uniforme prijzen in heel Nederland.”
“Rouwservice Nederland helpt ons met hoge kwaliteit dienstverlening en uniforme prijzen in heel Nederland.”
Peter van Schaik, Amstel Uitvaarten
"Hier krijg ik de aandacht die ik mijn klanten ook graag geef."

Punctualiteit is heel belangrijk in dit werk

Wilco

Wilco Neels – 53 jaar
Rouwautochauffeur bij het zorgteam in Goes
.

Hij is zo punctueel, dat rouwautochauffeur Wilco Neels iedere route die hij moet rijden uit zijn hoofd leert. Hij zorgt ervoor dat hij altijd tijd heeft om de ramen van de rouwauto nog even extra op te poetsen. Hij let op of iemand wat extra hulp nodig heeft. Een glaasje water tijdens de dienst? Wilco haalt het met veel liefde. Dienstbaarheid is zijn tweede natuur. “Het gaat niet om mij.”

Al bijna tien jaar lang rijdt Wilco zes dagen per week als rouwautochauffeur vanuit de locatie in Goes. “Hoe mijn dag eruit ziet? Ik bekijk de ritten altijd de dag ervoor. Ik kan dan ook zien of er vertragingen te verwachten zijn onderweg. Ik zorg ervoor dat de rouwauto netjes is en controleer of alle spullen aanwezig zijn en ik schoonmaakmiddelen bij me heb voor als er stof, zand of vogeluitwerpselen op de auto terechtkomen onderweg. Want de familie ziet dat ook! Ik ben heel perfectionistisch en dat moet je eigenlijk ook wel zijn in dit werk, in deze taak. Het kan nooit meer opnieuw gedaan worden. Er hoeft maar iets te gebeuren en de familie vergeet het nooit meer. Het is het allerlaatste, letterlijk de laatste reis.”

‘Het gaat niet om mij’
Wilco wist al heel jong dat hij dit werk wilde doen. “Als er in het dorp een begrafenisstoet voorbijkwam, fietste ik ernaast mee. Dat is achteraf gezien natuurlijk niet netjes, maar als kind doe je dat. In 2008 heb ik mijn baan als ambtenaar opgezegd en ben ik in deze branche begonnen. Sinds een kleine tien jaar werk ik voor Rouwservice Nederland. Wat ik mooi vind aan het werk? Ik rijd graag en elke dag is anders. Je komt eigenlijk overal. Ik voel veel liefde voor dit werk. Er kunnen zijn voor de mensen. Jezelf als het ware wegcijferen. En alle service verlenen die op dat moment verlangd wordt.”

“Je moet perfectionistisch zijn in dit werk, want het kan nooit meer opnieuw gedaan worden”

Als de afscheidsdienst begonnen is, wacht Wilco dan ook niet in de auto, maar maakt hij zich zo nuttig mogelijk. “Ik assisteer mensen die te laat aankomen of moeten hoesten, dan help ik ze naar hun plek of ik breng ze een glaasje water. Ik wil ter assistentie bij de mensen blijven. Dat is ook mijn taak, vind ik zelf. Dan kan ik mensen ook een beetje ontlasten. En ik ben er toch. Als ze me bedanken dan zeg ik: tot uw dienst, veel sterkte. Meer ook niet, het gaat niet om mij.”

‘Soms huil je mee, van binnen’
Wilco ziet veel verdriet tijdens zijn werk. “Soms huil je mee, van binnen”, zegt hij daarover. “Zeker als het heel dichtbij komt. Ik heb vier kinderen, als er een kind overlijdt in de leeftijd van een van mijn kinderen bijvoorbeeld, dan moet ik wel eens slikken. Eén keer moest ik een overleden kindje van pas tien jaar ophalen uit een ziekenhuis. Alleen. Toen ik terugkwam op onze locatie in Goes, was een collega op me blijven wachten. Ze wist dat ik dat kindje ging ophalen en wilde samen met mij de verzorging doen. Je kunt bij je collega’s uithuilen. Dat mag, dat hoort bij ons werk.”

Overigens is het niet altijd alleen maar verdriet, vertelt Wilco. “Er reed bijvoorbeeld een keer een oude mevrouw met me mee, haar man was overleden. En praten dat ze deed! Ze was

opgelucht, haar man had nu rust. Ze had hele verhalen, was heel positief. Dat komt dus ook voor. Of kinderen die hun vader het huis uitdragen en dat het dan begint te onweren. Dan zeggen: “Dit is echt iets voor pa, die hield van onweer.”

Iedere dag met vreugde aan het werk
Na bijna tien jaar is Wilco het bij Rouwservice Nederland nog lang niet zat. “Ik ga iedere dag - als ik dat zo mag zeggen - met vreugde naar mijn werk. Van maandag tot en met zaterdag. Soms krijg je onverwacht een cadeautje in je brievenbus van het management als blijk van waardering. En we hebben veel vrijheid: als het werk maar goed gebeurt. Er is sprake van heel veel vertrouwen, wederzijds. Zit je ergens mee, dan kan je appen of bellen en wordt het besproken.” Wilco maakt ook regelmatig een praatje met directeur Frank. “Die zie ik met regelmaat, al jaren. We hebben een goede zakelijke relatie met elkaar opgebouwd. Er is sprake van een hele prettige open en informele sfeer. Van de directie naar ons en van ons naar de directie. De deur staat altijd open.”

Wilco is inmiddels een bekende in Goes en omgeving. Niet zelden vraagt een begrafenisondernemer speciaal om Wilco als rouwautochauffeur. “Ik vind complimentjes heel erg fijn, ik neem ze aan, maar ik geef die een plaats. Want ten diepste gaat het niet om mij, maar om de overledene en de nabestaanden. Ik ben ook maar een werknemer die mensen ten dienste staat.”